VEM ÄR VARGEN?

inlagt av den 2016.11.12, under snabbinlägg
12:e

 
1

 
 
Allt som är människa är kropp.

Handen över huden är handen över huden. Känslan är känslan. Du springer nu därför att du springer. Natten är här och Gud är död men du existerar. Det enda som finns, nuet, ingen kan ta det ifrån dig. Du är inte fri, nej, men friare. Smärtan är fortfarande din, du är den som inte kan stanna på en plats, den nomad som måste förstöra det gamla för att hitta det nya. Att stå inför kris efter kris, att behöva bryta upp igen och igen. Men det är dina ben du står på, ditt tankerynkade anlete du rör vid. Det är din smärta, din ångest. Du är suverän. Du är (ensam). Nietzsche: ”Benägenheten att låta sig förödmjukas, bestjälas och utnyttjas skulle kunna tolkas som blygheten hos en gud bland människor.”

Nietzsche igen: ”Den absoluta nödvändigheten bör helt frikopplas från ändamålslighet: annars har vi inte ens rätt att försöka offra oss och ge oss hän! Först vardandets oskuld ger oss det yttersta modet och den yttersta friheten!”

”Den absoluta nödvändigheten bör helt frikopplas från ändamålslighet: annars har vi inte ens rätt att försöka offra oss och ge oss hän! Först vardandets oskuld ger oss det yttersta modet och den yttersta friheten!”

”Den absoluta nödvändigheten bör helt frikopplas från ändamålslighet: annars har vi inte ens rätt att försöka offra oss och ge oss hän! Först vardandets oskuld ger oss det yttersta modet och den yttersta friheten!”

Nödvändigheten utan ändamål. Nödvändigheten som nödvändighet. Det stavas kanske frihet eller ännu bättre lek. Människan som inte vill vara en del av en av människor skapad historia. Människan som till slut säger Nej och med Nietzsche vid sin sin sida utbringar ett kolossalt JA!

Även etiken är här: homo ludens, den lekande människan är revolten mot allt förstenat, elakt och patriarkaliskt.

Det är rent sagt: att börja säga Ja istället för en blodspillans historias NEJ.

Jag föddes 1978 och så kom det första teve-sända kriget. Irak. Min ryggsäck. Små och större stenar i den. Sen började Striptease och man fick se skiten i Sverige. Jag hade inte frågat om att kastas in i världen. Sen kom internet och tjugo år senare så litar ingen på ingen.

Är det möjligt att leva av historiens förtryck? Att leva i ett nu som genom en pil visar framåt i tiden och inte en jävel vet vad som kommer hända?

Varför blev vi som lever nu dömda till detta? Tänk på det.

 
 
61

 
 
Ur filmen Jacob’s Ladder:

”Eckhart saw Hell too. He said: The only thing that burns in Hell is the part of you that won’t let go of life, your memories, your attachments. They burn them all away. But they’re not punishing you, he said. They’re freeing your soul. So, if you’re frightened of dying and… and you’re holding on, you’ll see devils tearing your life away. But if you’ve made your peace, then the devils are really angels, freeing you from the earth.”

 
 
 


Bilden längst upp från den briljanta franska filmen Martyrs från 2008. Den svartvita från Jacob’s Ladder.

 

There are no comments.

Please Leave a Reply

TrackBack URL :

pagetop

  • TEXTSTORLEK

  • INLÄGG

  •  

  •  

  •